7 tips om gezonder te worden

Om gezonder te worden is ontspanning net zo belangrijker als voldoende beweging en juiste voeding. Maar ja, hoe doe je dat, gezond en ontspannen leven? Hier 7 tips die je daarbij helpen.

Veel mensen weten eigenlijk wel waardoor zij minder lekker in hun vel zitten. Weinig bewegen, stress en ongezonde eet – en leefgewoontes zijn de meest voorkomende redenen. Vaak is het voldoende je even weer bewust te worden van wat jij kunt doen om je weer fit en gezond te voelen. Daarom hier mijn 7 tips voor jou om gezonder te worden.

1. Ontwikkel de juiste eetgewoontes!
Het beste eten voor mensen is – helaas voor de vleeseters onder ons – vegetarisch. Groenten (groene) en fruit zijn namelijk makkelijk verteerbaar en bieden ons veel. Je bloed wordt gezuiverd, je huid wordt veel gezonder en je immuunsysteem werkt vele malen beter. Als je toch vlees eet, wissel dit dan af met vis. Vis zit vol met gezonde vetten die hart- en vaatziekten voorkomen. Algemene eettips: Wees een kieskeurige eter, prop jezelf niet vol (voldoende is voldoende) en vermijd – zo veel mogelijk – zogenaamde fast food en ‘snelle’ suikers zoals in snoep, brood, pasta en rjst. Hierdoor verbetert je gezondheid snel. Vul je voeding zo nodig aan met vitaminen, mineralen en Omega 3 visolieën.

2. Drink voldoende water
Voor een gemiddeld persoon betekent dit 2 liter per dag. Water helpt met het afvoeren van afvalstoffen, ondersteunt een goede spijsvertering en voorkomt obstipatie. Daarnaast zorgt water ervoor dat je meer energie krijgt! Water is als het ware het substraat waardoor wij de energie die voor ons beschikbaar is ook daadwerkelijk kunnen voelen en gebruiken. Weinig drinken kan leiden tot vermoeidheid, acne, hoofdpijnen, rimpels en zelfs uitdroging. Dus drink voldoende water en je voelt je al stukken fitter en gezonder!

Bewegen en goede nachtrust om gezonder te worden

3. Beweeg meer!
Bewegen is leven! Jouw lichaam is gemaakt om te bewegen. Jouw immuunsysteem wordt – pas – geactiveerd wanneer je beweegt. Wist je dat dagelijks bewegen alle biomarkers die te maken hebben met ons verouderingsproces verminderen! Dus wil je gezonder worden dan zul je moeten bewegen. Zelfs 10 minuten per dag maakt al een enorm verschil. Dus haal de fiets uit de schuur, koop een hond of meld je aan bij een sportschool en beweeg! Geloof me, je voelt je zoveel beter.

4. Slaap voldoende.
Een goede nachtrust is essentieel vooreen gezond lichaam en houdt je wakker en alert gedurende de dag. Zorgen en piekeren maken het inslapen lastig. De Jassentechniek kan je helpen rust in je hoofd te krijgen zodat je beter slaapt. Wanneer je problemen hebt met inslapen is het raadzaam geen koffie te drinken na de avondmaaltijd.

5. Ontspan je lichaam en geest!
De ballast die jij bij je draagt, bepaalt voor 95% hoe jij je voelt, denkt, handelt en reageert. Denk hierbij aan verkrampende gevoelens en beperkende overtuigingen en angsten. Wanneer jouw ballast getriggerd wordt, ga jij piekeren en krijg je gevoelens van stress en spanning.  Body Mind Release kan je helpen met het gericht en effectief loslaten van jouw ballast en het terughalen van de positieve gevoelens die jij ooit verloren hebt.  Hierdoor krijg je snel innerlijke rust, meer energie en positiviteit. Een ontspannen lichaam is fitter en herstelt sneller waardoor ziektes minder kans krijgen.

Doe leuke dingen met de mensen om je heen en daag jezelf af en toe eens uit. Lach meer! Door te lachen lijk je niet alleen jonger het ontspant en maakt je ook veel gezonder! Neem het leven niet te serieus. Ontspan en onderzoek nieuwe dingen met een open mind en vooral een knipoog!

 

Ademhalingsoefening

Hier een simpele ontspanningsoefening die snel werkt: Ga ongeveer 10 minuten in een donkere ruimte zitten. Sluit je ogen en volg bewust jouw in- en uitademhaling. Klop hierbij rustig alternerend op jouw bovenbenen (links – rechts). Hierdoor ‘ontspant’ jouw hypothalamus en zakt het cortisol niveau in jouw lichaam. Geloof me je komt hier als herboren uit. Maar er zijn meer ademhalingsoefeningen die bijdragen tot innerlijke rust.

6. Wees tevreden met jezelf!
Er is altijd wel iemand knapper, leuker, interessanter of beter dan jij. Jezelf onderuit halen of ontevreden zijn over jezelf is niet goed voor je gezondheid. Niemand is perfect. Wees eens blij en tevreden met jezelf of wanneer je iets bereikt hebt! Waardeer de positieve kanten van jezelf door jezelf regelmatig – met een glimlach – een compliment te geven. Als jij jezelf niet waardeert, doet een ander het ook niet.

7. Denk positief en leef bewuster
Een ziekte lijkt zich sneller te ontwikkelen wanneer je negatief denkt en/of in het leven staat. Lees hier hoe Body Mind Release methode je kan je helpen weer positief te denken. Wil jij gezonder worden? Laat het leven dan niet aan je voorbij gaan. Leef bewuster, beweeg, ontspan, denk positief en doe alles met meer liefde en aandacht.

Algemene tips:

  • Vermijd ongezonde gewoontes zoals roken en het drinken van teveel alcohol.
  • Kritiek van anderen op jou zegt meer over diegene die kritiek uit! Dus maak je er niet druk over.
  • Voorkom overgewicht.
  • Luister naar ontspannen muziek om je gedachten rustig te houden en krijgen.
  • Laat de strijd los.
  • Omarm datgene wat het leven je brengt.
  • Zing mee met blije liedjes. Dit helpt je met gelukkiger en gezonder worden.
  • Sta vroeg op! Van onnodig lang slapen wordt je juist moe.

Meer tips?

Wil je meer tips voor het verbeteren van je gezondheid en/of wil jij de innerlijke oorzaak van jouw levensklachten gericht en effectief aanpakken? Doe dan mee met onze workshops of maak een afspraak voor een individueel consult.

Body Mind Release helpt je met gezonder worden.


Gerelateerde berichten

Tips tegen stresseten en de oplossing
Lees verder

Wat doen bij depressie? Tips en aanpak
Lees verder

Anti stress tips en oplossingen
Lees verder