Algemene bewustwording

In dit blog geef ik jou inzicht over hoe wij aan onze ballast komen. Wat het met je doet en vooral ook, ‘hoe kom je ervan af?’

Veel mensen zeulen zo onnodig een hoop ‘bagage’ met zich mee. Deze ballast bepaalt volgens onderzoek van celbioloog Dr. Bruce Lipton voor 95% hoe jij je voelt, denkt, gedraagt, handelt en in het leven staat. Het bepaalt direct de mate van stress en spanning die jij ervaart in bepaalde situaties, of iets wel of niet lukt in jouw leven en welke aandoeningen of ziekten zich zouden kunnen ontwikkelen. Het overgrote deel van de ballast die jij met je meedraagt, bestaat uit onverwerkte gevoelens, beperkende overtuigingen en angsten.

Hoe komen wij aan onze ballast?

  • Door traumatische gebeurtenissen en vervelende situaties waaraan jij in meer of mindere mate gevoelens en overtuigingen hebt gekoppeld en/of waarbij jij positieve gevoelens hebt verloren.
  • Ballast kun jij ook ‘opdoen’ door het meebeleven van ervaringen van anderen via TV, kranten, internet en de mensen om jou heen.
  • Ballast kun je ook zomaar ‘overnemen’ van anderen! Met name tijdens de zwangerschap neemt het ongeboren kind veel beperkende gevoelens en overtuigingen van mama over. Daarna natuurlijk ook van papa en de andere gezinsleden.
  • Vooral tijdens onze eerste zeven levensjaren staat ons onderbewustzijn meer open voor collectieve overtuigingen en angsten welke vanuit het bewustzijnsveld op ons ‘neerdalen’.
  • In ons onderbewustzijn dragen wij onze eventuele onverwerkte levenspatronen, levensprogramma’s en herinneringen van vorige levens met ons mee.

Wat doet deze ballast met jou?

Vergelijk jezelf nu eerst eens met een luchtballon. Het mandje in deze metafoor omvat ons lichaam en onderbewustzijn. Deze vult zich met jouw onverwerkte ballast. De beperkende gevoelens zetten zich ergens ‘vast’ in jouw lichaam. Hierdoor verkrampt het betreffende weefsel en organen. Dit leidt tot gevoelens van spanning, stress, onrust en vermoeidheid. Langdurige verkrampingen en stress kunnen leiden tot specifieke fysieke en/of psychische symptomen en klachten.

Op de ‘harde schijf’ van jouw onderbewustzijn schrijf jij alle herinneringen gerelateerd aan gebeurtenissen op alsook jouw persoonlijke overtuigingen zoals: ‘Vliegen is gevaarlijk’, ‘Ik wil niet meer samenwerken’, ‘Ik wil mijn hart niet meer geven’, ‘Mannen luisteren niet’, ‘Haaien zijn gevaarlijk’, ‘Ik ga dit nooit meer doen’, ‘Ik ben bang’, ‘Ik heb gefaald’, ‘Ik ben niet goed genoeg’, ‘Ik verdien straf’, ‘ik kan dit niet’, etc. Deze beperkende overtuigingen zorgen dat wij onbewust iets niet meer willen (onwil), onszelf iets niet meer toestaan (innerlijk verbod) en iets niet meer kunnen (onvermogen). Daarom lukt het je maar niet om iets los te laten, een stap te maken, succesvol te zijn of weer gelukkig te worden.

Niemand kan jou zo intense bestraffen als jij jezelf. ‘Had ik het maar anders gedaan’, ‘had ik het maar niet gezegd’. Zo ontstaan zomaar een onbewust zelfbestraffingsprogramma welke ons ervan weerhoudt om bijvoorbeeld gelukkig te worden of te genieten. Onze bewuste en onbewuste overtuigingen trekken gerelateerde beperkende gedachten aan (piekeren) en beïnvloeden daarmee jouw gedrag en de wijze waarop jij handelt en reageert in het leven.

Het lijkt erop dat wij spontaan geen gedachten – kunnen – hebben, wanneer wij niet aan iemand of aan een situatie denken. Pas zodra jij iemand ontmoet of in een bepaalde situatie komt, bepalen onze overtuigingen wat wij (ervan) denken door gedachten aan te trekken. Feitelijk beoordelen en veroordelen wij zo mensen, gebeurtenissen en situaties op basis van het ons nog belastende verleden. Laat je met deze Body Mind Release methode jouw beperkende overtuigingen los dan denk je minder negatief en krijg jij rust in jouw hoofd!

Verlies van positieve gevoelens!

De lucht in de ballon bestaat uit jouw levensenergie, levenskracht en positieve gevoelens. Bij elke ‘negatief ervaren’ gebeurtenis vult zich niet alleen het mandje maar verlies jij in meer of mindere mate de ‘gerelateerde’ positieve gevoelens (de lucht in jouw ballon). Ik geef een voorbeeld. Je gaat samenwerken met iemand. Van tevoren was je vol (zelf)vertrouwen, enthousiast, positief, vastberadenheid en je ervoer doel. Wanneer deze persoon jou belazert, verlies jij zomaar een deel van deze positieve gevoelens. Je had namelijk vertrouwen in jezelf en in die ander maar nu minder. Je was vastberaden, positief en enthousiast maar nu minder.

Dus nogmaals, ‘negatief’ ervaren gebeurtenissen vullen jouw mandje en zorgen er tevens voor dat de ballon in meer of mindere mate ‘leegloopt’. Is de ballon vol en het mandje ledig dan voel jij je volledig vrij, energiek, zelfstandig, etc. Kortom je staat in jouw eigen kracht. In de omgekeerde variant voel jij je zwaar, vermoeid, afhankelijk, onzeker, angstig, etc.

De ballon links zakt als gevolg van elke traumatisch of vervelend ervaren gebeurtenis. De lucht (positieve gevoelens) in de ballon is minder geworden en het mandje is zwaarder geworden. Uiteindelijk staat deze op een gegeven moment op de grond. Je staat dan nog net in JOUW eigen kracht. De lucht in de ballon houdt het mandje nog net overeind! Dan hoeft er nog maar iets vervelends te gebeuren en je valt. Je kunt niet meer zelfstandig staan! Ik vergelijk dat in deze opleiding met het ‘wegzakken’ in de modder! Dit maakt jou tevens gevoelsmatig afhankelijk van anderen.

Beperkende gevoelens en overtuigingen maken je ziek!

Zoals eerder beschreven veroorzaken getriggerde gevoelens verkrampingen van ons weefsel en organen. Logischerwijze leidt dit uiteindelijk door het minder goed functioneren van het betreffende weefsel en organen. Durf jij je niet te verbaal te uiten dan houd jij gevoelens vast in jouw keel- en nekgebied. Het resultaat is pijn in jouw nek. Word jij geconfronteerd met financieel tekort dan leidt dit vaak tot lage rugpijn. Bindingsangst kan leiden tot een spanningsgevoel in de spieren van jouw borstgebied. Durf jij niet te handelen dan krijg je daar wellicht buikpijn van.

De hypothalamus reguleert gevoelens en overtuigingen. Wanneer gevoelens en overtuigingen getriggerd worden bepaalt de hypothalamus indirect hoeveel Cortisol er door de bijnieren aangemaakt wordt. Hoe meer gevoelens en overtuigingen getriggerd worden deste meer Cortisol er aangemaakt wordt om ons in een vecht en/of vlucht status te brengen. Langdurige stress kost hierdoor niet alleen veel energie, het sloopt het lichaam en zorgt ervoor dat het immuunsysteem na verloop van tijd uitgezet wordt.

Bruce Lipton, celbioloog, gaat in zijn boek ‘De biologie van de overtuiging’ nog een stapje verder. Volgens zijn onderzoek zijn het niet onze genen die ons gedrag en eventuele ontwikkeling van ziektes bepalen! Volgens hem worden de genen GETRIGGERD DOOR ONZE GEVOELENS, GEDACHTEN en de wijze waarop wij reageren op onze omgeving. Anders verwoord: de gevoelens boosheid, frustratie, onmacht, etc. om de cel, bepalen welke genen getriggerd worden!

Een gen is een bouwtekening voor een eiwit. Eiwitten bepalen direct het functioneren van een cel. Zo heb je eiwitten met een positief effect en eiwitten met een negatief effect. Dus, de door onze beperkende overtuigingen gekleurde gevoelens rondom een cel bepalen welke genen in ons DNA worden geactiveerd en daardoor welke eiwitten gemaakt worden.

Gevoelens beïnvloeden zo het functioneren van de cel, het orgaan en ons lichaam. Met positieve gevoelens en overtuigingen worden alleen de ‘goede’ genen getriggerd. De wijze waarop jij in het leven staat, bepaalt zo je gezondheid. Deze video van Bruce Lipton verklaart eigenlijk het positieve effect van BMR.

De innerlijke oorzaak van onze levensklachten in kaart gebracht!

Binnen deze Body Mind Release methode heeft Hans de Waard de innerlijke oorzaak van al jouw levensklachten volledig in kaart gebracht en kunnen deze gericht voor jou uittesten. Vervolgens leren wij jou deze ballast zelfstandig los te laten en jouw positieve gevoelens weer terug te halen. Waar kun jij gericht de innerlijke oorzaak van jouw levensklachten aanpakken?

Individueel BMR traject
Een individueel Body Mind Release traject duurt gemiddeld vier tot zes weken en bestaat uit ongeveer vier persoonlijke sessies variërend van een half uur tot één uur. In deze sessies begeleidt jouw BMR therapeut je in het gericht zelfstandig loslaten van ballast en het terughalen van positieve gevoelens.

Body Mind Release workshop
Wil jij met jezelf aan de slag dan kun je ook deelnemen aan onze workshops.

Natuurlijk adviseren wij jou altijd bij fysieke en mentale klachten eerst contact op te nemen met jouw huisarts.


Gerelateerde berichten

Relatie verbeteren doe je zo? 8 tips
Lees verder

Positief denken zo doe je dat!
Lees verder

Tips tegen stresseten en de oplossing
Lees verder